Se mig, hör mig, rör mig, hur svårt kan det va?!

Jag tror jag ska börja odla sockerrör. Fatta vad nice? Jag tror det är asgott att käka. Så praktiskt och fint att ha i trädgården också. Lite fakta om sockerrör ;)

image55 mumsis!

Sockerrör (Saccharum officinarum) är en flerårig stråväxt inom familjen gräs. Sockerrör är både till utseendet och växtsätt likt vass, ofta tre till fyra meter högt, med vassa bladkanter och en meterlång vippa. Odlade sorter utgörs av olika hybrider och blommar inte, utan förökning sker genom att ta sticklingar av befintliga plantor. Efter skörd kan nya skott skjuta fram upp till åtta gånger innan en omplantering behövs. Odlingsurprung Nya Guinea.

Användning

Ur den förvedade stjälken pressas sockerhaltig växtsaft som kokas och kristalliseras. I Sydostasien säljs färskpressad sockerrörssaft direkt från små gatustånd. På Nya Guinea utgör sockerröret en viktig del i vardagen. Rörbitar medförs som matsäck på jakt- och fisketurer, och blad används till taktäckning av hyddor. Västindien började tidigt att destillera sockersaften till en alkoholhaltig dryck - rom. Rommen från Jamaica är känd som bäst i världen. En ökande andel sockerrör används för att framställa etanol som drivmedel (se E85 (bränsle) Hälften av världens socker kommer från odlingar i Brasilien och Indien.

Jag kopierade från wikipedia, haha. Men jag ska nog sova nu, men först vill jag ha lite påskmust :)

Hittade den här bilden också, den var ganska fin.

image53


Alla är förresten välkomna på sockerrörsparty när jag har odlat tillräckligt mycket. Inbjudan kommer på posten!


Kommentarer
Postat av: Fanny

haha åh anton vad intressant ! Jag har lakritsrötter hemma :) det kan du oxå odla !

2008-03-28 @ 13:51:21
URL: http://vargan.blogg.se
Postat av: Anton

haha det berättade stefan för mig ;)

2008-03-28 @ 19:27:13
URL: http://monsterbajs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0